Direktlänk till inlägg 15 maj 2012

Apporeringskurs/tema träning

Av Lotta - 15 maj 2012 20:21

Har faktiskt helt glömt bort att blogga om kursen Enzo och jag går nu på måndagar,tematräning heter det som Flatklubben håller.Olika fokus varje måndag...

MÅNDAG 7/5

Jaktlydnad stod det på 1:a tema träningen,vi började med att presentera oss för varann saknades Thina pga löptik.Annars var det 3 hanar varav 1 bror till Enzo,och 1 tik på 9 mån tror jag hon var.Märktes ganska väl att det var nya hundar som inte hade träffats förut lite rörigt var det medans vi prata.Vi värmde upp med kontakt,för att sedan gå igenom just fotgåendet,och här är ju inte samma som som i tävlingslydnad.Så här har jag annat kommando än fot,"här" tänkte jag skulle passa men får nog ändra mig där för märker att jag använder det till vardags i koppelgåndet hmm ja inte lätt det där.Tycker att det funkar ganska bra visst behöver det tränas på  men tycker han är lyhörd för vad jag vill.Sedan träna vi sitt stanna stanna kvar med andra hudnar brevid sig osv oxå bra lite lätt i rumpan vid ngt tillfälle.Inkallningen på pipan jodå pipan kan han för han skulle minsann till Linda när hon visade själv grejen med Wilja trodde han drog ett finger ur led på mig men men det kändes om man säger så.Det jag fick med mig där är att jag inte ska bli "superduper"glad utan berömma honom lugnt osv för att gå upp i varv det kan han om jag vill få honom dit.Sedan att kommendera honom sitt/här el ngt så det inte blir massa trams när han kommer in ewller att han far iväg på ngt annat.Nästa uppg var att se hur dem agerar att se andra jobba,Linda körde Wilja,och kan väl säga som så att vid första skicket så vart det turbulens i gruppen,korrigerade honom ordetnligt så vid nästa så satt han hos mig om än ngt pip.Tyckte ändå att han var ganska tyst har varit värre harkel"...Fika paus hade vi naturlgtvis!! vädret var ganska bra var lite varmare när solen behaga att titta fram emellanåt.Vi gjorde ne övning med att Linda la ut dummies och sedan skulle vi gå mot den och vända om ,dem fick inte ta den vilket E naturligtvis ville,ngra ggr så sedan gick vi emot den igen och då fick dem ta den och bära vid sidan,hmm här fibblar Enzo med den inna han tar den och går med mig,Linda visade hur jag skulle göra med det tror att det blir bra el tror vi har tränat på det och det funkar mycket bra.Kändes mycket bra när jag åkte hem efter detta tillfälle.Och vi har tränat detta nästan varje dag och det gått mycket bra,ngt jag märkt är att jag måste vara övertydlig då funkar allt nästan.

MÅNDAG 14/5 markeringar var nästa tematillfälle.Som var i Edhaga utanför Linköping,var där i god tid efter lite felåkande...Vill rasta av E innan ordentligt och sen givetvis ta en kopp kaffe i lugn o ro..Mulet o kulet var det inte så kallt men inte varmt heller.Regnet hängde i luftern men vi hade tur med vädret på det sättet.Yvonne o Gilla hette dem som höll i det idag.Gilla började med att berätta om hur och vad markeringar är.Efter det så slöt vi upp och gick mot fältet där vi skulle vara,där Y o G hade tänkt vi skulle vara gick inte för det var plöjt därså vi fick hålla till i kanten mot lite högt gräs och skog.Bra med transport iallafall.Kan väl inte påstå att jag är sådär jättenöjd med mig själv efter denna gång jag vet inte vad riktigt men ngt var det.Fick ngra tips utav Y att ta med mig hem.Enzos stadga kan jag allafall inte klaga på när dem andra jobba visst kopplad men inga ryck el slit o inte mycket till pip heller.Nu i veckan har vi tränat mycket att bara bära vid sidan och det gör han jättefint,och sedan i helgen har vi tränat med husse stadga medans husse tränr med Zebban och det är jag mycket nöjd med.Imorgon är det nya yag fasst i Petersburg igen.Tecken signaler står på schemat ska bli kul hoppas jag.

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta - 2 juli 2014 07:30

Jahopp börjar om igen då!!! Debut och debut kan ju man ju prata om,gjorde ju en kl2 tävling i nov förra året med Enzo även att vi inte kunde den så den är utsuddad från vår tävling. Bestämde mig att starta i kl2 med Enzo allafall på vår klubb nu ...

Av Lotta - 3 juni 2014 20:00


 Bestämde mig för ett tag sedan att Zebban o jag skulle debutera i Elit hemma på vår klubb i slutet på maj,mestadels för att jag var tävlingssugen    Satte igång och tränade ngra ggr i veckan med dirregering och konskick gick ganska bra tycker jag....

Av Lotta - 11 maj 2014 20:34


Började Enzo och jag en viltspårkurs,hade tänkt på det länge har alltid tyckt att han varit duktig när vi spårat.Sen kände jag att jag ville ha ngt annat att göra än bara tävlingslydnad.För tanken är att jag ska starta Zeb i elit ngn gång i år,givetv...

Av Lotta - 8 februari 2014 19:04

Ja då var det ny månad,vad januari gick fort.Jag avsluta ju den med att vara sjuk en hel vecka,vet inte när jag var det senast faktiskt.Första jobbveckan avklarad mycket trött har jag varit,men det var fler på jobbet som sa att dem varit det efter de...

Presentation


ZEB O ENZO

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Lotta o Zebbans gästbok

Jessie 1998-2010

  


Ovido - Quiz & Flashcards