Alla inlägg under januari 2010

Av Lotta - 31 januari 2010 14:11

                 usch så kallt det har varit igen -24 igår morse när man slog upp ögonen...brrr ut en snabbis med Zeb bara så han fick göra ifrån sig,idag var det bara -16 men det kändes i kinderna ändå.Dagarna som gått har varit tunga utan min lilla gumma,såå tomt här hemma...även om hon inte gjorde mycket väsen utav sig så är hon så otroligt saknad,får för mig ibland att hon är hemma om jag är iväg på ngt själv med Zeb.I fredags åkte vi till Linda och gick en promenad ojoj va snö det var tungt att gå i all snö nyttigt för hundarna att få jobba lite också.Härligt var det iallafall behövde komma hemifrån,jag har ju skrivit förut att Zebban inte visat ngt direkt efter Jessie men då när vi kom hem så sprang han o leta där hon bruka ligga när vi kommer hem om  hon inte är med.Idag på fm så gick vi en riktigt härlig promenad bara Zeb o jag vi var ute i 2 tim och pulsa i snön....slängde ngra dummisar utefter vägen ibland skötte han sig och ibland inte jag märker oftast att det beror på mitt humör är jag inte riktigt fokuserad så går det inget vidare,senare på prom uppe i skogen skötte han sig bra hämtade och lämnade av som han skulle tom att jag fick honom att lyssna på pipan så jag kunde leda honom rätt pga utav den,han var nämligen helt fel ute men då var det kul att kunna hjälpa honom och att han lyssnade på mig.Hade med mig kameran tog lite kort på yrvädret dem kommer vartefter.....Ha en bra vecka allaaaa...och igen blir jag förbannad på att jag inte kan få bilderna i den ordningen som jag vill....Glömde ju en sak min lilla gulliga mamma var här häromkvällen och vilken bomb hon släppte hon ska bjuda oss på en veckas semester till KReta i aug härligt då får vi fira både henne och Cecilia där lovely lovely....

Av Lotta - 28 januari 2010 16:55

har det gått nu sen hon gick bort.....man kan ju tycka att det tuffaste är där när man verkligen förstår att hon inte ska följa med hem igen.Men det tyngsta lasset tycker jag är är hemma...sååå tomt så konstigt att hon inte e här..bara en hund på promenaderna bara en att ge mat en att kela med vilket han då får givetvis dubbelt upp nu,och tur e väl att jag har honom.Zeb annars tycker jag e som vanligt,dem hade ju inte såå mycket tillsammans sista halvåret....men funderar ändå hur hundar tänker när den andra hunden försvinner...Skillnad kanske om dem e jättetajta och så jaja vet inte bara lite funderngar...Egentligen skulle jag inte suttit här utan varit hos Ingela på kurs,men vi ställde in den pga utav vädret...men vi börjar på tisdag istället  ....Nej ska ta en promenad med min lilla kille nu...han ska få rusa av sig lite i all denna snö som kommit var ju mycket redan igår när vi var ute och nu har det ju kommit ännu mer...Härligt fast det räcker nu....Tack en en gång ni som kommenterat i min blogg och mailat bara så ni vet så värmer det jättemycket, mycket  till er från  mig

Av Lotta - 27 januari 2010 15:48

   oh min gumma finns inte kvar hos mig längre usch de e så jobbigt....

Hade ju märkt sista veckan att hon verkligen förändrats ett annat ansiktsuttryck,men det började i helgen jag märkte att kissade mycket och ville gå ut oftare darck stora mängder vatten vilket hon aldrig har gjort förut kanske max 3 ggr per dag,och hon var en sån hund som man verkligen fick truga ut o kissa på morgonen o sista gången på kvällen bla,,,men nu stod hon första att komma ut.I måndags när jag hem från jobbet så gick skulle jag gå ut min vanliga vända med dem,men kom inte så långt kanske 50m och på den biten kissa hon 3ggr sen gick hon bakom mig och flämtade vi vände och gick hem...Då kände jag att nu kommer det att vara slut....jag väntade till tisddag morgon att ringa vetten fråga mig inte varför ville väl sno åt mig mer tid med henne????Tisdag morgon var hon likadan så det var inget att diskutera vi skulle till vet idag,fick en tid på em,långa timmar dit o många tårar...men inerst inne så hoppades jag nog iallafall att det inte skulle vara ngt allvarligt men och jag kände lika mycket tvärtom att det kommer inte att gå längre hon kommer inte att hinna fylla 12 år.Väl till vet så förklarade jag hennes tillstånd,och hon vart såmre med andningen när vi där,lite stressad var hon så lite av det berodde nog på det.När vetten lyssnade på hjärtat så såg jag på henne att det var ngt  konstigt,hjärat slog konstigt långt emellan och sen ngra snabba kunde bero på att hjärtat var förstorat och pulsen var oregelbunden,slemhinnorna bleka,lite över 39 graders feber och dem godartade tumörerna vid juvrerna var fler o större men det visste jag så det kom inte som en chock.Då börjae mina tårar att rinna för jag förstod då att det var slut,såg att sköterskan plocka undan saker som hon plockat fram först.Frågade om jag kunde ta hem henne och sen komma tibaka imrogon men Anna (Vetten) trodde inte att Jessie skulle klara natten....Då först förstod jag att hon var jättesjuk min lilla gumma,jag fick en timma på mig att försöka få ihop familjen för det hade jag lovat dem att jag inte skulle göra ngt utan att dem fick vara med eller få veta.Vi åkte hem den timman Jessie o jag, gick vår sväng fast lite kortare  förstås hon titta på mig med sina bruna kloka ögon glömmer dem aldrig,sen la vi oss på golvet och hon fick leverpastej och det bästa utav allt ostbågar.Vi åkte alla fyra i familjen så skönt att alla hann hem och jag fick tag i dem.Dem var så gulliga på Norsholm tog hand om oss och berättade hur det gick till.Många som talat med mig om att avliva sina hundar säger att det är så jobbogt att åka hem med ett tomt koppelkan hålla med till en viss del,det jobbigaste för mig vara att när jag skulle lämna henne där och gå så väntade jag mig att hon skulle lyfta på huvudet och titta på mig som hon gjort så många ggr förut....såg ju ut som hon låg o sov, jag är så stolt över mig själv att jag kunde ta detta beslut att inte tänka på mig själv utan på hunden,ngt som jag hade lovat mig själv för många år sedan DET är jag glad för att jag kunde hålla...Sen vill jag tacka alla som hört av sig med samtal,mail, sms ni är guld värda för omtanke.

Av Lotta - 24 januari 2010 12:49

har jag jobbat ganska lite,men jobbat hemma med schemat.... så de e ganska mycket som fått lagts åt sidan med hemmet...Hundarna har fått sitt men inte så mycket mer.Hann väl med ngt pass med med zebban som jag var nöjd med framförallt rutan har funkat skitbra,Flat möte hade vi också i onsdags,kul att träffa Linda o Thina igen,ja dem andra tjejerna med förstås.Ja just de ja Zebban o jag var o hälsa på Sussa o nya vappsen i tisdag,gick jättebra Zebban nosa lite men brydde sig inte så mycket mer,var roligare med KIngen och rusa o leka av sig lite,sen så somna Zeb o Azko brevid varann...när Sussa o ja planerade våren lite med tävlingar o sååå.Torsdagen jobba jag hemma med schemat på fm sen var det möte på jobbet på em så den dagen bara gick förbi...Fredagen frissan på fm o noppa mina bryn som var på väg att skymma sikten hahaha  

Sen mötte jag upp Sussa så åkte vi till Ingela o hälsa på,så kul att ses igen,fikade o prata i flera timmar,o alla hundar var med som skötte sig jättebra.Kika en sväng i butiken vart ngra saker,och sen ska jag pröva ett nytt foder.Kom hem vid halv 5,Zeb var helt slut sov hela vägen hem i bilen och forsätte med det ett bra tag när vi kom hem.Fick god mat och ett par glas vin på kvällen,,,,somnade sött ganska tidigt...Lördagen jobba sen en lugn eftermiddag med familjen 6 st till bords vid middagen.Söndag har bara jobbat en del utav passet har kvällen kvar,bytte om direkt när jag kom hem,tog med mig 4 dummisar och Zebban,la ut sök i djup snö,började med kontakt o fotgående sen fick han hämta hem dem var jätteduktig idag kom till miiiig diiiirekt....kanske har det vänt eller annars var han bara lyhörd idag,la även ut en omgång till som han tog hem alla till mig.Nu e han klippt slut efter sökjobbet så gick vi över en åker med en halvmeter snö som vi gjorde inkallningar o stoppsingnal på,fick alltså använda benen mycket idag och jag kan väl säga att Matte fick det också var helt mööör i benen när vi kom upp i elljusspåret.Vart så glad när jag kom hem då hade mannen dammsugit och torkat golv under tiden vi var ute och lekt som han kallar det hmmm vilket jag inte håller med...Glad vart jag iallafall...Nu ska jag ta igen mig en stund innan jag ska åka till jobbet igen....Ha de gottt

Av Lotta - 19 januari 2010 07:56

usch det känns som att tiden börjar sticka iväg för oss,hennes beteende sista veckan har förändrats,mer rädd för saker,lämnar mat,hundarna har en matbar som dem har ätit ur i flera år helt plötsligt lämnar hon 6-10 kulor då ställer vi ner skålen på golvet då äter hon upp det.Mer rantig,kissar mer och även nr2 också.Det har hänt ngra ggr att hon missat ngra trappsteg,men häromnatten vakna vi av ett duns som hette duga då trodde jag att nu ligger  hon död på golvet,men efter ett språng från Husse som hette duga så stod hon därnere och vifta på svansen och tyckte det var kul att han kom.Jag vet att det finns många som tänker herregud vad åker hon till vetten med henne för,men hon e glad och följer mer än gärna ut på promenad och tycker fortfarande om att springa o bära på bollen....Och jag känner bara att jag vet när det kommer vara dags INTE riktigt ännu,för hennes blick säger mig mycket fortfarande<3, men ändå finns det ju gnagande inom mig.Dem andra i familjen vill inte höra talas om det fast jag har sagt att så är det att ha husdjur ngn gång tar det slut och Jessie blir ändå 12 i mars och hon har haft ett riktigt bra liv och varit i stort sett frisk hela tiden...sÅ skönt att få skriva av sig lite tänker mycket på detta just nu, ska jag ut med monstren nu och ngt dem tycker om är snööö båda två blir som galningar då....Bay bay

Av Lotta - 17 januari 2010 14:38

med inget bestämt inte så vanligt alltid e de  ngt,men som sagt inte ett dugg hade jag på schemat idag,Och flickorna är hos sina pojkvänner,så bara Stefan o jag hemma lugnt i lägret alltså;)

Vid Lunch så packa jag ner lite grejor o godis och gick ut,hade tänkt att se lite var vi är på varje moment,satte upp rutan på gatan för där var det plogat var nog en halvmeter snö på allmänningen där vi brukar vara....och vi har inte så mycke trafik här så det skulle nog funka..>Började med klockan,var lite okoncentrerad till att börja med men bättre när vi kom igång.FF bara raka sträckor med kontakt och position tyckte att han höll sig bra,tappade lite fokus när det kom en man med barnvagn.inkallning med ställande 3ggr avslutade med stannandet,1:a nja dem andra 2 riktigt bra ngt steg men de var halt också:(.Rutan lite snett 1:a men 2:a o 3:e bra,skriver bra för jag vet att det finns att peta i.....apport springer ut o hämtar kommer in som ett skott med den,tränade lite ingångar med apporten e nog det vi måste köra här för ut springer han o in också.Fjärren tyckte inte att det var ngra problem satte sig snabbt o la sig också fasst det var "kletigt " i backen.Läggande under gång ja där var det pang ner o belöning...så jag har i stort sett inte kört ngra hela moment bara delar utav dem ja rutan vart väl hela...men kul att se att han fattar vad rutan är...Nu e de ju bara platsen kvar och den hitta jag inget gömställe för mig,men nu när jag skriver kom jag på att jag kunde ställt mig bakom Stefans bil bara för att gömma mig...Här kommer lite bildbevis från dagens träning...vill ju att dem ska komma i rätt ordning men får nog inte ngn ordning på det...Ha en bra vecka...         

Av Lotta - 16 januari 2010 11:43

har gått i en rasnade fart,nja vet inte de ja men den gick iallafal.Har varit en tuff vecka på jobbet,suttit med ett schema som var tvunget att vara klart fredag kl 2,får reda på kl 10 att det ska tas bort 0,4% utav en heltid jippi sa jag då schemat i stort sett klart,3 timmar innan jag ska gå hem...hmmm tur att Hanne var med,hade aldrig hunnit annars..Men det satt uppe kl 14 när jag gick hem,måste ju vara klart 14dagar innan vi ska gå på det nya schemat och nu var det verkligen tidsnöd,men vi fixade det och klagomål kommer det alltid och felräkningar blir det alltid också...Jobbar kväll på måndag kan i och för sig vara skönt säger bara menmen.....Hundarna då jodå dem får sina promenader och 2 pass med lydnad har Zeb o jag kört rutan,raka ff endast att hålla pos o kontakt,har väl gått skapligt efter 2mån vila.Sussa har varit i Sundsvall och hämtat hem en liten vit herdehund på 8v,Asko ska han heta.Ska bli kul att träffa honom i veckan som kommer...Ledig i helgen ska försöka mig på lite aktiviter med hundarna ute i snön...Ha en bra helg.

Av Lotta - 13 januari 2010 14:30

        

Presentation


ZEB O ENZO

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Lotta o Zebbans gästbok

Jessie 1998-2010

  


Ovido - Quiz & Flashcards