Alla inlägg under maj 2014

Av Lotta - 11 maj 2014 20:34

Började Enzo och jag en viltspårkurs,hade tänkt på det länge har alltid tyckt att han varit duktig när vi spårat.Sen kände jag att jag ville ha ngt annat att göra än bara tävlingslydnad.För tanken är att jag ska starta Zeb i elit ngn gång i år,givetvis så kommer jag träna Enzo lk2 under våren men mera på hemmaplan,dem får en varsin kurs så att säga och åka iväg med matte själva när det fungerar hemmavid allafall.

Spårkursen då har gått som på räls,första tillfället ett kort på 70-80m och visst undra han vad han skulle ha klöven till när vi hitta den men jag fick upp intresset ganska så fort.Andra spåret lite längre typ 250m gick fin fint det med och fick lära mig att följa hunden inte stå kvar även om hunden går ur spåret,inte kolla efter snitslarna,det är klart dem får ju inte gå ur hur långt som helst,men han hitta tillbaka direkt   .

3;e spår fullspår 850m ca går lugnt fin nos i backen tar ett dopp i en göl i skogen hjälper honom lite för det blåste från från fältet.

4:e spår fullspår igen börjar lite lågt troligtvis ngt vilt som gått där men forsätter fint alla underlag berg,vitmossa,sumpmark,vatenfyllda fält som han ringa så fint,återgång som han aldrig gjort ngt annat,hittar klöven och blir superglad,får hoppa i ett dike med mycket vatten i och bada   .

5:e spår Anlagsprovet Evelin och Sören med i spåret,jag försöker att inte bli nervös,och det släpper när vi går på spåret.lunkar på och håller fint tempo kollar att jag är med ibland.Tar ett dopp i en pöl och jag vet att dem får det,så jag låter honom göra det säger sedan spåra och han går ut och spåret direkt så nog visste han var han hade det och vi får godkänt jiipppiieee   ..

6;e spår första gången vi har regn och mulet,förljer med en tjej och lägger ett spår långt och kuperat var det så dyngsvett när vi kom tillbaka   konditionen är inte den bästa haha..fika och lite snack med alla och även rastning utav Enzo.ca 2,5 tim så får vi åka till vårt spår Enzo taggad men så otroligt hörsam på mig det är helt fantastiskt att se denna hund då.Han sätter sig lugnt och inväntar mitt kommando och går på med näsan i backen komer en bit ca 50 m då börjaar han morra men forsätter ändå framåt tjejen som går med mig frågar det är väl rotvältan han morrar åt jag hoppas det sa jag och det var det han släppte den dirkt.Han lunkar på tar vinkeln bara så där rakt av,bloduppehållet bekom honom inte så,återgången går lite fram tillbaks upptäcker bakspår vänder om går så rätt och vi hittar klöven,ja denna kille ger mig gåshud när han spårar,blir så glad att jag valde rätt gjorde rätt och gjorde som jag ville.För att inte tala om människorna som är med så underbara.   

Sen så har jag anmält Zebban till start i elit,mm jag vet att vi inte är helt klara,men jag längtar efter att tävla haha trodde väl aldrig att jag skulle känna så men så är det.Och vi kämpar på vi kommer att gå in på plan med tanken att det är träningstävling så några jättestora mål har jag inte vi ska bara kunna hålla ihop helt enkelt ett helt elitprogramm.Så som sagt uppis dröjer nog inta allt för länge!!!

 


Presentation


ZEB O ENZO

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Lotta o Zebbans gästbok

Jessie 1998-2010

  


Ovido - Quiz & Flashcards