Alla inlägg under september 2008

Av Lotta - 28 september 2008 13:53

var all tid tar vägen redan slutet på september,usch ja snart jul också............

Ja vad har vi gjort lite allt möjligt faktiskt,tränat med Sussa o Thina,varit och tittat på sussas o kings tävlingsdebut som gick hur bra som helst 1:apris och klassvinst mm vad glada vi vart,Thina fick också 1:apris och klassvinst oh va glada o malliga dem var det var dem väl värda.Och vi vi tragglar på med all träning,först och främst lydnaden och det görs framsteg faktiskt,linförigheten med position han börjar koppla ihop det med att vara vid sidan och vändningarna och halterna går bra också,gjorde mycket att leka in positionen,läggandet lika så snabba läggande med boll även vid sidan också han bara älskar bollen måste vara lite försiktig med den.Nu i torsdags så börja vi med inkallning 3 steg stanna kvar,farten,ingången kom på hur många ggr jag gjort fel hm men det går att rätta till kör stegvis nu och allt har blivit bättre men litar inte helt på att han sitter kvar men vi köra lite mer med störningar längre fram.Sist när jag var på bruksa så gjorde vi ett hopp över hinder med och det går också bra förutom ingången då men den är inte alls långt borta.Pratade med Linda igår hon har skaffat en liten tjeja på 13v som heter Drömma vilket underbart namn,ska till henne och apportera i veckan ska bli kul att se det lilla nytillskottet.Ska gå ut en sväng i det fina vädret och lägga ett sök ev ett linjetag också.Ha det gott alla vänner KRAM Lotta o Zeb............... 

Av Lotta - 16 september 2008 22:03

I söndags så var vi iväg på km i appotering,markerna låg  utanför Söderköping,kustens jaktklubb stod för arrangemanget så då har man gått med i den klubben också har snart inte koll på hur många ja e med i.Upp tidigt iallafall ut med Zeb så han fick rusa av sig det mesta,kom iväg vid kvart över åtta och då börja jag bli nervös försökte intala mig att det bara var träning och åter träning,smsa Thina och hon var och snart på väg möttes strax innan rätt väg jaja vet Thina att det var 500m o inte 50 men jag var ju nervös...................Ialllafall så var det upplagt att det var 3 stationer ett närsök,vattenapportering,och ett sök.Vi tog nr 12 som startnr men det gick undan vi fick börja med vatten Sarah förklara reglerna och ja bara hmade skott var också inlagt i detta och det var länge sen men Zeb han hoppa i vattnet som inget och simmade och ja tänkte att nu ska jag ha dummisen i handen och han ska inte skaka sig innan och jag vart så glad vi klara första avlämningen men jag tror att Zeb stod innanför linjen så därför vart nog inte fullt den gången,men andra tror jag nog för den gick galant den också och jag va så glad nu släppte nervositeten,nästa närsök det hade jag inte så stora förväntningar på för det har vi tränat en gg hos Linda,men ja skicka iväg honom,gick  lite långt ut fick kalla in honom igen och fick han vittring på dem,kom in med en och lämna av fint,sen rann tiden ut så vi fick inte in ngn mer men jag var nöjd ändå.Vidare till söket här har ju varit det stora problemet att han inte vill komma in med dummisen när han o ja tränar själva men när vi träna i grupp har det fungerat ganska bra,och han skötte sig galant fick in 4 av 8 och jag var jättenöjd med honom kom 6:a av 13 och fick en påse med jättefina grejor i och massor med godis/ben och det fick han smaka utav min lilla prince kom hem vid 3 och vi trötta och nöjda denna dag tog det lugnt i soffan o bara gosa mmmmmmmmmmmmm

Av Lotta - 12 september 2008 20:42

Va länge jag har i mellan uppisarna,vi tragglar på Zeb o jag med våran träning,i onsdags va vi o träna lite apportering hos Linda,Sussa o Thina va med också och det gick väl skapligt bara jag kunde skärpa mig lite,han kom in med dummisarna efter lite morrande från mig förstås.Gjorde ett närsök det hade vi aldrig gjort förut men det gick bra de med,usch va mygg det va ja höll på o bli tokig rökte konstant mellan träningen.Tjejorna hade de jobbigt fick korrigera mig mycket,ja blir lätt irriterad ska man inte bli när man tränar hund,ska också påpeka att jag har en hund som vill ha nosen i backen kanske lite könsmogen och olydnad med.Jag vet att om jag är lugn o tydlig  så går de bättre,jag försöker att inte bli superduper glad när han e duktig utan bara lugnglad haha hoppas ni förstår mig.

Itorsdags börja vi tävlingslydnad kul tyckte vi,bra instruktör Fia är härlig.Pratade igenom momenten presentererade oss och vad vi hade för mål med kursen,gick ut på plan och tränade position vid sidan,pratade också hur viktigt de e med lek för vår relation,prövade att leka med en godis för att få rätt position och det gick bra,även att få snabba läggande och sättande.Vi talade också om att det är viktigt att tänka på hur momenten ska genomföras snabbt el lugnt tex inkallning vill man ju ska vara snabbt då e de bra att träna det i början av träningstillfället när hunden är pigg och tex platsligg i slutet när hunden är trött.

Nu har vi lite att träna på till nästa torsdag.Ska ut i skogen också och hitta på lite,idag fredag har vi varit i skogen och gått hitta massor med trattkantareller hundarna fick va lösa och springa av sig träna inkallningar med röst och pipa han jätteduktig vi va jättetrötta när vi kom hem  tog vi det lugnt resten av dagen ha de gott tills nästa gång .............

Av Lotta - 1 september 2008 12:14

Då har man kommit med på tävlingslydnadskursen ska bli kul,har även anmält oss till KM i apportering på kustens jaktklubb,så nu blir det att ligga i med apporteringen.Glömde skriva i bloggen igår kväll att Zeb och jag tog vår första cykeltur härom dagen gick över förväntan sprang så fint brevid mig,så det kommer bli fler ggr.Den här veckan är jag mycket ledig skönt då hinner man med mycket om man har tur hahaha.Ska allafall träna på bruksa torsd med Sussa och ev träffa Linda på fredag.Sen blir det ju träning här hemma också givetvis linförighet står högst på programet,var inne en sväng på Eva Bodfälts sida fick lite tips som jag ska testa.Take care everybody .................

Presentation


ZEB O ENZO

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Lotta o Zebbans gästbok

Jessie 1998-2010

  


Skapa flashcards